Faworyzowanym olejem silnikowym do klimatu chłodnego będzie olej 5W oraz 10W. Olej 20W ma średnią lepkość oraz polecany jest do klimatu umiarkowanego. Oleje 30W, 40 i 50 przeznaczone są do klimatu ciepłego bądź też do długich podróży. W ogólności oznajmić wolno, że do silników benzynowych faworyzuje się używać oleju wielostopniowego SAE 10-40W. W dowolnym bądź razie należy uczynić typ olej silnikowy w podręczniku obsługi naszego samochodu, i lepiej nie słuchać rad sąsiadów czy też osób, jakie mało się znają na rzeczy.
Wiele olejów zawiera akcesoria, jakie opóźniają korozję, neutralizują kwasy, rozpraszają sadzę oraz smołę, które wylatują przez pierścionki tłoku w kierunku skrzyni korbowej, oraz zmniejszają powstawanie piany. Dużo z tych zanieczyszczeń odparowuje się gdy silnik się nagrzewa oraz wychodzą przez układ dodatniej wentylacji. Pozostałe zanieczyszczenia, zostają zawieszone i nie zagradzają ani kanałów do olejów ani pierścieni tłoku, ani też hydraulicznego popychacza.
Usuwa się je przy wymianie oleju i filtra oleju. Wymiana oleju silnikowego ma być przeprowadzona co 20 tysięcy kilometrów lub raz na trzy lub ewentualnie sześć miesięcy, w zależności od typu oleju jakiego użyjemy. Wymiana olej silnikowy musi być częstsza jeżeli pojazd używa się do ciągnięcia przyczepy, na zakurzonych drogach i krótkich trasach – wówczas polecamy także czy istnieje alternatywa dla ecodriving. Częściej również wymienia się olej, kiedy silnik przemierza długie odległości na małej prędkości, jak na przykład taksówki, dostawy bądź w pojazdach zaparkowanych przez dłuższy czas.
Olej silnikowy sprawdza się kiedy samochód stoi na płaskiej przestrzeni, silnik nie powinien być ciepły. Należy przestrzegać prostych zasad. Odkręcamy zakrętkę w następnej kolejności wymieniamy filtr oleju. Przed założeniem oryginalnego filtru, należy go nasmarować olejem. Później dopasowujemy filtr na jego miejsce. Kiedy obudowa dotknie podstawy, należy odczekać około 10 minut, by cały olej ściekł i kolejny raz nakładamy zakrętkę na miejsce. Wlewamy trafną ilość oleju oraz zamykamy zawleczkę napełniania. Następnie wystarczy jedynie zapalić silnik, aby upewnić się, iż nie ma wycieków.